Tirsdag 10. august var vi ferdige med høykjøringa fra Flåman. Da fant vi ut at vi skulle prøve å få til en tur i Rondane.

Astrid har snakket om dette siden vi gikk der for 3 år siden. Da var Astrid, Anja, Amire, bestemor, Riska og jeg i vei. Vi gikk Strømbu – Bjørnhollia – Rondvassbu – Dørålen.

Denne gangen tenkte vi å prøve Nysetra – Grimsdalshytta – Haverdalseter – Dørålen.

Dag 1. Nysetra – Grimsdalshytta
Tirsdag pakket vi sekker og kjørte til Nysetra. Det var Eivind, Astrid, Riska og jeg som dro. Mor har begynt på jobb igjen og Anja skulle jobbe litt på Gruvekroa.

Det var litt overskya, men temperaturen var god. Vi gikk ikke turistløypa til Grimsdalshytta, men la veien om Eiemåsåbua, videre mellom Pikothø og Veslekollen, forbi Magnehuset, langs med Tverrbekken og ned på turistløypa ved Nyseterhøa.
Så gikk det nedover i Grimsdalen og opp til Grimsdalshytta.

Vel framme fikk vi hytte for oss og Riska. Da tenkte jeg at nå trenger vi å slappe av. Men avslapning for ungene var visst hopping på trampoline og husking. smiley

Kl 1900 var det middag. Godt å sette seg til bords med tre retters middag. Og jammen hadde dem vafler for han som ikke var så begeistra for middagen også.

Dag 2. Grimsdalshytta – Haverdalsetra
Vi stod opp til litt regn. Spiste god frokost og smurte niste. Vel på med regnklær og klar til å gå så letna regnet og det skein opp. Jippi.

Vi la i vei med friskt mot. Astrid hadde litt ømme føtter pga nye fjellsko, så ho bytta ut dem med joggesko. På tur opp fra Grimsdalen, langs med Gravhøe gikk vi gjennom
regnskogen. Dvs Astrid og Eivind slost om å få banke litt i treleggene slik at vatnet silte ned fra dem. Vi ble våte, men det gjorde ingenting da temperaturen var så god og sola skein.

Høgt oppe i Gravhøe gikk stien rett forbi ei dyregrav. Bygd i stein med ledegjerder rundt. Deretter gikk vi videre mot Storrvatnet. Der tok vi oss ei lang matpause. Fint her. Så var det siste biten langs med Gravåe mot Haverdalsetra.

Vel framme på Haverdalssetra tok Knut Ståle og Daeng vel i mot oss og vi fikk rom for oss alle sammen. Det var bare 5 andre utenom oss der.
Etter middagen måtte vi rusle oss en tur rundt setra. Ungene sprang rundt og plukka blåbær.

Etterpå slappa vi av sammen med de andre som satt og spilte kort. Astrid og Evinid bygde korthus.

Dag 3. Haverdalseter – Dørålen
Siste etappe var til Dørålen gjennom Dørålglupen. Dette var nok den tyngste ruta så vi starta rett etter frokost. De andre var litt usikre på om de skulle gå gjennom glupen eller heller ta turen tilbake til Grimsdalshytta.

Dagen starta med fint vær. Det var nokså vått nedover Haverdalen, men vi kom oss da nokså tørrskodd over alle “sumpene”. Vi og de andre kryssa hverandre flere ganger nedover. De hadde også med seg en hund, Tussi, som var en “Labradoodle”. Motiverende å kunne gå stien etter en annen hund. Og for å ikke snakke om et Lemen. Eivind gikk med bandet til Riska festet i rumpetaska. Plutselig forsvant de to i en superfart. Jeg og Astrid skjønte ingenting. Men da var det Riska som hadde fått ferten av et Lemen. Og da var det bare for Eivind å prøve å holde seg på bena smiley

Da vi kom til stikrysset mot Grimsdalshytta, returnerte Tussi og co til Grimsdalen. Vi ville fortsette til Dørålen. Eivind hadde gledet seg til fjellklatring, så dette måtte vi få med oss.

Opp til glupen er det både bratt oppover og bratt ned om elva, så her kan man ikke ha høyde skrekk.
I selve Dørålglupen er det om ikke fjellklatring, så er det steinklatring til gangs. Ungene klatret og balangserte på store steinen den lange veien gjennom. Og motivasjonen var på topp, selv om vi hadde vært ute i mange timer. Vi fikk litt regn på slutten, men nå begynte det å bikke nedover mot Dørålen, så det gjorde ikke så mye.

Når vi vel framme ringte til mor for å hente oss, så var hun nesten allerede ved Dørålen. Godt å komme hjem att også etter en slik tur.

Men det var en super tur med imponerende flinke unger. Vi har kost oss og snakka sammen masse og diktet og fortalt eventyr til hverandre.

Se bilder fra turen her.

Takk for en flott tur Eivind og Astrid!